ΦΙΛΙΚΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

Συνολικές προβολές σελίδας

Παρασκευή 24 Μαΐου 2013

ο νέος ΟΕΥ για τον ΕΔΣΝΑ (;;;)

διασφάλιση των θέσεων εργασίας και του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα των υπηρεσιών του ΕΔΣΝΑ  επ΄ ωφελεία του κοινωνικού συνόλου.  

Ο ΕΔΣΝΑ έχει ρόλο και  αυτός δεν είναι η εξυπηρέτηση των εργολάβων.
ειπώθηκε από τον εγκέφαλο των ΣΔΙΤ Ματζούφα: στο χέρι των ΦοΔΣΑ είναι να έχουν τον πρώτο λόγο και να  είναι αυστηροί στον έλεγχο των ιδιωτών αν θέλουν να το κάνουν...                

Στη σημερινή Συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής συζητείται πάλι το σχέδιο του νέου ΟΕΥ.
Ποιο επιχειρησιακό σχέδιο  εξυπηρετεί ο νέος ΟΕΥ; Που στοχεύει;  Διασφαλίζεται ο δημόσιος και κοινωνικός χαρακτήρας των υπηρεσιών; 
Το σχέδιο του νέου ΟΕΥ ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα για το ρόλο του ειδικού διαβαθμιδικού συνδέσμου για την διαχείριση των αποβλήτων; Απαντά ή εν πολλοίς συντηρεί  αδυναμίες που έχουν αναδειχτεί στην εφαρμογή του ΟΕΥ του ΕΣΔΚΝΑ;

Όπως αποφάσισε η πλειοψηφία του απερχόμενου ΔΣ του Σωματείου οι εργαζόμενοι θα μιλήσουν  για το θέμα  ...μετά τις εκλογές.
Δημοσιεύουμε τους προβληματισμούς  που έχουν διατυπωθεί, από την Γεωργία Ασημακοπούλου και τον Κώστα Σύψα.

από Γ. Ασημακοπούλου 

Το  σχέδιο του νέου ΟΕΥ παραμένει αναρτημένο χωρίς στοιχεία για το προσωπικό.
Διατηρώντας έντονη επιφύλαξη για τη σκοπιμότητα του εγχειρήματος, δημοσιοποιώ τις παρακάτω σκέψεις και  ελπίζω ότι συμβάλλω στη  κατανόηση των δεδομένων.Δεν κρύβω ότι έκανα μεγάλη προσπάθεια να αποφύγω  όσα εξόφθαλμα φωτογραφίζουν προσωπικές στρατηγικές.
  
Στο ξεκίνημα της κουβέντας  για τον ΟΕΥ  :
1η. Ο Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας του ΕΔΣΝΑ δεν μπορεί παρά να έχει αφετηρία  αφενός το σκοπό σύστασης του ΕΔΣΝΑ, το αντικείμενο και τις αρμοδιότητες που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο για τους Φορείς Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΦοΔΣΑ) και αφετέρου την υφιστάμενη κατάσταση -προσωπικό και λειτουργίες (συστατικό στοιχείο του ΕΔΣΝΑ ως διάδοχη κατάσταση του ΕΣΔΚΝΑ).
2η. Εκ των πραγμάτων η κατάρτιση / αλλαγή ενός  σχεδίου ΟΕΥ, εξυπηρετεί  τις στρατηγικές επιλογές της εκάστοτε διοίκησης. Σήμερα επιλογή της διοίκησης του ΕΔΣΝΑ είναι οι ΣΔΙΤ.
3η. Οι διαδικασίες για το νέο ΟΕΥ ΕΔΣΝΑ εξελίσσονται  σε κλίμα γενικευμένης αβεβαιότητας  ενόψει των αλλαγών που δρομολογεί η κυβέρνηση στη δημόσια διοίκηση (το σχέδιο Μανιτάκη προβλέπει δυνατότητα, μέσω των νέων ΟΕΥ, για κατάργηση υπηρεσιών, μεταφορά αρμοδιοτήτων και κατάργηση θέσεων εργασίας),της αξιολόγησης δομών που έχει ήδη αρχίσει πιλοτικά και στην Τ.Α.
(παντού έχουμε μείωση οργανικών μονάδων και θέσεων απασχόλησης), το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ΦοΔΣΑ που τελεί όμως και αυτό υπό αναμόρφωση (σύσταση ομάδα εργασίας της διυπουργικής επιτροπής υπό την Προεδρεία του κ. Χιωτάκη) και την διαφαινόμενη κυβερνητική επιλογή για κεντρικό σχεδιασμό διαχείρισης απορριμμάτων υπό την ευθύνη του ΥΠΕΚΑ.
Επιχειρώντας κριτική προσέγγιση στο σχέδιο της Διοίκησης για το νέο ΟΕΥ, αναζήτησα Πρότυπα σχέδια ΟΕΥ. Εντοπίζω μόνο τα Σχέδια που έχει εγκρίνει το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης για τους ΟΤΑ και διαπιστώνω ότι σε όλα η δομή των ΟΤΑ προβλέπει :
. Υπηρεσίες υπαγόμενες απευθείας στο Δήμαρχο (στην περίπτωση μας στον Πρόεδρο). Εδώ, υπάγονται ο Γενικός Γραμματέας και η Νομική Υπηρεσία ,
. Επιτελικές Υπηρεσίες: Διεύθυνση Προγραμματισμού, Οργάνωσης και Πληροφορικής
. Υπηρεσίες Υποστήριξης: Δ/νση Οικονομικού, Δ/νση Διοικητικού, Τεχνικές Υπηρεσίες
Με αυτές τις σκέψεις και την εμπειρία μου από την εφαρμογή των προηγούμενων ΟΕΥ του ΕΣΔΚΝΑ, ξεκίνησα να διαβάζω το σχέδιο του νέου ΟΕΥ και το πρώτο που αναζήτησα ήταν τι προβλέπεται για το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ). Ποιος παρακολουθεί την υλοποίηση, ποιος συλλέγει στοιχεία για την πορεία του, ποιος αξιολογεί την πορεία του, ποιος μεριμνά για την αναθεώρηση. Και διαπιστώνω ότι το ΠΕΣΔΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΕΟ ΟΕΥ. Αυτό σημαίνει πολλά για το μέλλον και του Συνδέσμου και εμάς των εργαζομένων, ειδικά στην προοπτική των ΣΔΙΤ.
Έφτασα σχεδόν στο  τέλος, στο άρθρο 13 όπου ξαφνικά βλέπω ότι Ο Πρόεδρος για σοβαρά θέματα που αφορούν όλες τις Δ/νσεις, όπως το ΠΕΣΔΑ, το Επιχειρησιακό,  και ο ΟΕΥ  μπορεί να συγκροτεί ομάδες Εργασίες. 
Η αναφορά για το ΠΕΣΔΑ είναι μέρος μιας σειράς παρατηρήσεων που συγκλίνουν στη διαπίστωση:απουσία από το σχέδιο του νέου ΟΕΥ οποιαδήποτε αναφοράς στις στρατηγικής σημασίας επιτελικές αρμοδιότητες του ΕΔΣΝΑ σε συνδυασμό με την απουσία επιτελικής οργανικής μονάδας.

Συγκεκριμένα:
1.   Το σχέδιο του νέου ΟΕΥ καταρτίζεται χωρίς να υπάρχει το « Επιχειρησιακό Σχέδιο του ΕΔΣΝΑ». Εκτός αν το επιχειρησιακό σχέδιο υπάρχει στο συρτάρι …
2.  Από το προτεινόμενο σχέδιο του ΟΕΥ απουσιάζει η ουσιώδης αρμοδιότητα- αντικείμενο του ΕΔΣΝΑ για την «Κατάρτιση –Παρακολούθηση Υλοποίησης –Αναθεώρηση  ΠΕΣΔΑ». ΓΙΑΤΙ;;
3. Στη προτεινόμενη δομή του ΕΔΣΝΑ δεν περιλαμβάνεται η επιτελική υπηρεσία «Διεύθυνση Προγραμματισμού, Οργάνωσης και Πληροφορικής» που προβλέπεται σε όλους τους Πρότυπους ΟΕΥ για ΟΤΑ που έχει δημοσιοποιήσει το Υπουργείο Εσωτερικών.
Μία τέτοια Δ/νση, σύμφωνα με τα σχέδια του Υπ. Εσωτερικών, περιλαμβάνει α) Τμήμα Προγραμματισμού και Ανάπτυξης (αρμοδιότητες μελετών και έρευνας και αρμοδιότητες σχεδιασμού και παρακολούθησης προγραμμάτων), β) Τμήμα Αποτελεσματικότητας , Ποιότητας και Οργάνωσης (αρμοδιότητες αποτελεσματικότητας και απόδοσης και αρμοδιότητες ποιότητας και οργάνωσης),
 γ) Τμήμα Τεχνολογιών πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) (αρμοδιότητες στρατηγικής και μελετων (ΤΠΕ) και αρμοδιότητες διαχείρισης εξοπλισμού).
Ποιος έχει αρμοδιότητα για τη σύνταξη του επιχειρησιακού σχεδίου, για το ΠΕΣΔΑ, για την παρακολούθηση των ΣΔΙΤ, για την συνεργασία με τους ΟΤΑ και για την συνεργασία με τα ΣΕΔ; Τίποτα από όλα αυτά δεν προβλέπεται στο σχέδιο του ΟΕΥ.
Με αυτήν την παράλειψη του σχεδίου ΟΕΥ ΕΔΣΝΑ, παρεμποδίζεται κάθε διαδικασία συντεταγμένης παρακολούθησης υλοποίησης-αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ. Η αξιολόγηση των επιδόσεων και η ανάληψη διορθωτικών παρεμβάσεων, προαπαιτούμενο για τη διαχείριση των απορριμμάτων ακόμη και με τις ΣΔΙΤ, διατηρείται στον αέρα και εκτός υπηρεσιακής λειτουργίας του ΦοΔΣΑ. Τελικά, ποιος είναι ο επιτελικός ρόλος που επιφυλάσσουν στον ΕΔΣΝΑ με τις ΣΔΙΤ;
(Η προηγούμενη εμπειρία, λέει ότι η αρμοδιότητα για τις Μονάδες Επεξεργασίας ακολουθούσε τον πρώην Δ/ντή ΔΑΑ σε όλες τις μετακινήσεις τους .Τώρα που;;)
4.   Η απουσία μιας οργανικής μονάδας με αρμοδιότητα για το « προγραμματισμό- συντονισμό, παρακολούθηση υλοποίησης ΠΕΣΔΑ» μόνο ερωτηματικά δημιουργεί ακόμη και για την πρόβλεψη της νέας Διεύθυνσης Ποιότητας, Πρόληψης και Επαναχρησιμοποίησης.
Αν μέχρι τώρα κάποιοι, ανάμεσα τους και εγώ,  ασκούμε κριτική ότι το ΠΕΣΔΑ εκφυλίστηκε σε κατάλογο εργολαβιών προς δημοπράτηση, με αυτό το σχέδιο ΟΕΥ, έχω την γνώμη ότι οδηγούμαστε σε έναν Φορέα που εξυπηρετεί την αποσπασματική προώθηση έργων –προγραμμάτων και μόνο. Με ποια δομή και ποιες διαδικασίες διασφαλίζεται ότι οι προσωπικές φιλοδοξίες και στρατηγικές θα έρχονται  δεύτερες και  θα υπηρετούν το κοινό συμφέρον;;
Τι εννοώ, για να καταλάβουμε όλοι και γιατί η οικονομική ισορροπία του ΕΔΣΝΑ, εν πολλοίς αφορά και το δικό μας ψωμί: Σήμερα, το ισχύον ΠΕΣΔΑ, όσον αφορά τις τοπικές δράσεις στους ΟΤΑ, «τα λέει όλα, χωρίς να λέει τίποτα» Όποιος θέλει επικαλείται τα Πράσινα Σημεία του ΠΕΣΔΑ, ζητά χρηματοδότηση και αν είναι τυχερός την παίρνει! Αξιολόγηση πώς η κάθε μεμονωμένη δράση εντάσσεται και εξυπηρετεί τις συνολικές ανάγκες (ΠΕΣΔΑ) δεν προβλέπεται. Αν διασφαλίζεται κάτι, είναι ότι η νέα Δ/νση θα μεριμνά για την εφαρμογή από τον ΕΔΣΝΑ του υπό εξέλιξη σχεδίου εθνικής εμβέλειας του ΥΠΕΚΑ για την πρόληψη των απορριμμάτων, αυτό που θα πληρώνουν οι ΟΤΑ χωρίς να έχουν καν ερωτηθεί. 
5.            Ειδική αναφορά για τις υπηρεσίες Πληροφορικής.
Στο σχέδιο ΟΕΥ, το αυτοτελές γραφείο Προέδρου «στεγάζει» την εξ ορισμού επιτελική υπηρεσία της Πληροφορικής. Μόνο στον Οργανισμό του ΕΔΣΝΑ γίνεται αυτό!
Η συγκεκριμένη πρόβλεψη :
α) ανάγει σε αποκλειστική δικαιοδοσία του Προέδρου την διαχείριση των πληροφοριών εισόδου –εξόδου στις εγκαταστάσεις  και
β) αποκόπτει από την υπηρεσιακή δομή και ιεραρχία  τη λειτουργία του SERVER και κυρίως τη διαχείριση πληροφοριών, αλλά ακόμη και την ανανέωση εξοπλισμού πληροφορικής
Εν κατακλείδι, θα περίμενε κανείς να προβλέπεται στον ΟΕΥ η οργανική μονάδα/-ες που έχει/-ουν αρμοδιότητα για τη σύνταξη του επιχειρησιακού σχεδίου, για το ΠΕΣΔΑ,για την τήρηση βάσεως δεδομένων, για την παρακολούθηση των ΣΔΙΤ, για την συνεργασία με τους ΟΤΑ και για την συνεργασία με τα ΣΕΔ.Τίποτα από όλα αυτά δεν προβλέπεται στο σχέδιο του ΟΕΥ, δηλαδή δεν συνιστά μέρος των λειτουργιών του ΕΔΣΝΑ. 
Αντίθετα, επαφίεται στο αυτοτελές γραφείο ευθύνης Προέδρου το σοβαρό αντικείμενο συλλογής και διαχείρισης πληροφοριών για τα απόβλητα.
Και επί πλέον,έχουμε τη μεγάλη κατάκτηση στη αναβάθμιση του δημοσίου, το σχέδιο του ΟΕΥ αναγνωρίζει το δικαίωμα στον  Προέδρο να συστήνει  ομάδα εργασίας!!! (Δεν χρειάζεται νόμο ο βασιλιάς για να κάθεται στο θρόνο, αγαπητοί συντάκτες του ΟΕΥ) !!
Η Διοίκηση με τη στρατιά των τεχνικών συμβούλων της δεν γνωρίζει τα αυτονόητα; Και βέβαια τα γνωρίζει !
Ποιος μπορεί να μιλήσει γι αυτά; Το επιστημονικό προσωπικό του ΕΔΣΝΑ μπορεί! Θέλει;

Τίποτα δεν είναι τυχαίο! Αυτή τη περίοδο, ( και γνώμη έτσι θα είναι μέχρι να προχωρήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος για τις ΣΔΙΤ)  παραμένουν σε εξέλιξη, από τις αρχές του 2011, οι 2  συμβάσεις με τους γνωστούς συμβούλους για την Αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ και την Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση. Περιφέρονται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, στην Περιφέρεια και όταν έρθει η ώρα θα αναζητήσουν υπογραφές από υπηρεσιακά στελέχη του ΕΔΣΝΑ!Εδώ η πρόβλεψη για τις ομάδες εργασίας έχει και άμεση  πρακτική αξία. Α
Εύλογα αναρωτιέται κανείς σε τι εξυπηρετεί το σχέδιο της Διοίκησης για το νέο ΟΕΥ του ΕΔΣΝΑ, πέρα από να διασκεδάσει προσωπικές φιλοδοξίες και στρατηγικές, ειδικά τη στιγμή που τα στοιχεία που υπάρχουν για το ρόλο του δημοσίου στις συμβάσεις ΣΔΙΤ μόνο καθησυχαστικά δεν μπορούν να είναι;  
Σίγουρα πάντως διευκολύνει τα κυβερνητικά σχέδια για τον απόλυτο έλεγχο του ΥΠΕΚΑ στη διαχείριση απορριμμάτων και την απαξίωση των ΦοΔΣΑ.
Ελπίζοντας ότι συμβάλλω  στην κατανόηση των δεδομένων
7/5/2013   Γ. Ασημακοπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου